U okviru programa SOS telefon i direktna pomoć žrtvama trgovine ljudima, ASTRA pruža preventivne informacije o problemu trgovine ljudima i kako se zaštiti, načinima legalnih migracija i mogućnostima i uslovima bezbednog/legalnog zapošljavanja i školovanja unutar zemlje i u inostranstvu.
Preventivne informacije o pretraga poslovnih ponuda
Uvek vodite računa o tome gde ste videli i od koga ste dobili poslovnu ponudu. Takođe, jako je bitno šta ona sadrži od podataka. Radi Vaše sigurnosti predlažemo da detaljno proverite podatke koje ste dobili pre nego što odlučite da prihvate bilo kakav posao.
Ono što takođe možete da uradite, posebno kada se radi o stranim brojevima telefona je i da na Google-u ili nekom drugom pretraživaču ukucate broj telefona ili mejla koji stoji u ponudi. Ponekad se desi da se isti broj telefona ili mejla koristi za oglašavanje različitih ponuda i oglasa, koje nisu međusobno povezane, što može da bude znak da se radi o prevari. Na http://www.419scam.org/419-by-phone.htm ili http://scamnumbers.info/ možete proveriti da li je neki od naznačenih telefonskih brojeva korišćen za prevare.
Takođe, na Google-u proverite imena osoba sa kojima ste komunicarali, jer su ponekad osobe pod tim imenom već naznačena na sajtovima gde je moguća prijava spamova i mejlova koji se šalju u cilju novčanih prevara i sl. S druge strane, vrlo često na LinkedIn-u možete pronaći relevantne podatke osobe, koja zaista i radi u firmi koja je oglasila ponudu posao.
Domen nekog sajta i informacije u vezi sa IP korisnikom možete proveriti na https://who.is/ ili https://whois.net/ Pored toga, sve podatke firme sa zvanične prezentacije uporedite sa kontaktima koje ste dobili. Nekada firma zaista postoji, a neko fizičko lice zloupotrebljava njihove podatke, a sa kandidatima komunicira sa brojeva telefona, mejla ili Skype adresa koje nisu naznačene na zvaničnim web prezentacijama. Ponekad se autori lažnih firmi zaista potrude da sve izgleda prilično uverljivo, ali ih neki detalji mogu odati. Npr. oni često koriste slike koje su pronašli na Internetu, bilo za svoj profil na Skypu, bilo za svoju prezentaciju putem vebsajta ili Facebook strane.
Kada pretražujete pomoću slike među rezultatima možete naći sajtove koji obuhvataju tu sliku, te možete videti da li je ista eventulno preuzeta iz nekog drugog izvora ili sa sajtova koji su svojevrsna berza fotografija i ilustracija koje se besplatno koriste ili kupuju za različite svrhe. Pretragu slika možete izvršiti na više načina, a mi predlažemo da se detaljnjije informišete na
https://www.google.com/intl/sr/insidesearch/features/images/searchbyimage.html.
Državljani naše zemlje koji žele da rade u inostranstvu mogu ući i raditi samo ukoliko im je obezbeđena radna dozvola. Važno je da budete upućeni u tačnu proceduru dobijanja neohodnih dozvola i uključeni u sve postupke za pribavljanje istih. Vi sami podnosite zahtev za dobijanje vize, niko to ne može da uradi umesto Vas. Takođe, ne postoji grupna radna viza.
Korisne mogu da budu informacije na sajtu Ambasade zemlje destinacije.
Takođe, na linku Ministarstva spoljnih poslova http://www.mfa.gov.rs/sr/index.php/konzularni-poslovi/putovanja-u-inostranstvo/vize-za-inostranstvo-i-informacije-o-drzavama/100-spisak-zemalja-za-putovanje-u-inostranstvo/10570-uae?lang=lat možete se informisati o potrebnoj dokumentaciji za dobijanje vize.
Obećanja da se može raditi bez vize, kao i da se ista izdaje za par dana nisu istinita. Ukoliko biste radili bez neophodnih dozvola, mogli biste biti deportovani u slučaju da dođete u kontakt sa migracionim službama.
Korisne informacije u vezi sa mogućnostima za zapošljavanje u okviru legalnih migracija, možete dobiti u kontaktu sa Migracionim servisnim centrom http://www.migrantservicecentres.org/index.php?page=396. Kontakti Mreže migracionih servisnih centara dostupni su i putem linka http://www.nsz.gov.rs/live/trazite-posao/dok-trazite-posao/programi/migracioni-servisni-centar.cid253 .
Osim toga, možete kontaktirati Info-centar Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja. Dežurni telefon koji pokriva oblast rada i zapošljavanja je 011/303-86-77. Takođe, nadležnom ministarstvu možete se obratiti i putem mejla brziodgovori@minrzs.gov.rs , te postaviti pitanje u vezi sa konkretnom agencijom (npr. da li poseduje neophodnu licencu za posredovanje u zapošljavanju), ili poslodavcem (npr. da li je određena firma dobila odobrenje za upućivanje radnika u inostranstvo ili je trenutno u proceduri za dobijanje istog). Rok za dobijanje odgovora je pet radnih dana.
Posedovanje licence nije samo po sebi garancija pouzdanosti poslovne ponude, ali je svakako jedan od preduslova koji agencija treba da ispunjava.
Ukoliko firma odnosno privredno društvo ne poseduje dozvolu tj. saglasnost Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja za obavljanje delatnosti posredovanja u zapošljavanju, u tom slučaju se delatnost zapošljavanja i posredovanja u zapošljavanju u inostranstvu vrši suprotno odredbama člana 4. stava 2. Zakona o privrednim društvima. Isto tako oglašavanje delatnosti posredovanja vrši se suprotno odredbama člana 13. Zakona o oglašavanju.
Član 31. Zakona o zapošljanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti vrlo jasno navodi da nezaposleni ima pravo da besplatno koristi usluge Nacionalne službe i agencije.
Član 95 – Zapošljavanje u inostranstvu vrši se na osnovu prijave potrebe za zapošljavanjem u inostranstvu koju prima Ministarstvo, Nacionalna služba ili agencija.
Radi omogućavanja zapošljavanja u inostranstvu Ministarstvo može da zaključi ugovor o zapošljavanju sa nadležnim organom, organizacijom ili poslodavcem iz inostranstva.
Član 96 – Nacionalna služba i agencija posreduju za zapošljavanje u inostranstvu na način i po postupku predviđenom za posredovanje za zapošljavanje u zemlji.
Nacionalna služba i agencija dužne su da obezbede zaštitu lica u postupku zapošljavanja u inostranstvu.
Član 97 – Zaštita lica koja se zapošljavaju u inostranstvu podrazumeva najmanje jednak tretman po osnovu rada sa državljanima države zaposlenja za vreme rada i boravka u inostranstvu.
Zaštita lica koja se zapošljavaju u inostranstvu podrazumeva obezbeđivanje: dozvola za rad i boravak u inostranstvu; troškova opštih, sanitarnih i specijalističkih zdravstvenih pregleda i izdavanja uverenja o zdravstvenoj sposobnosti; troškova prevoza; informisanje o uslovima života i rada u inostranstvu; informisanje o pravima i obavezama po osnovu rada; zaključivanje ugovora o radu pre odlaska u inostranstvo i druga ugovorena prava.
Član 98 – Nacionalna služba i agencija pružaju obaveštenja o mogućnostima i uslovima za zapošljavanje u inostranstvu, uslovima rada i života, pravima i obavezama na radu, o oblicima i načinu zaštite u skladu sa ugovorom o zapošljavanju u inostranstvu, kao i o pravima po povratku sa rada iz inostranstva, u skladu sa zakonom.
Član 98a – Agencija u postupku posredovanja za zapošljavanje u inostranstvu snosi odgovornost prema licima koja se zapošljavaju u inostranstvu za zakonitost njihovog zapošljavanja i za uslove rada koji moraju odgovarati zakonodavstvu zemlje u kojoj posreduju.
Agencija je odgovorna prema licima kojima je posredovala za zapošljavanje u inostranstvu u slučajevima kada dođe do njihovog prevremenog povratka iz zemlje u koju su upućena na rad, bez volje i krivice lica, kao i za nastalu štetu koju lica pretrpe, a koja je uzrokovana pogrešnim informacijama o bitnim elementima uslova života i rada u zemlji u koju su lica upućena na rad.
Član 99 – Nacionalna služba i agencija mogu posredovati za zapošljavanje u inostranstvu ako ne postoje smetnje za odlazak lica u inostranstvo u skladu sa zakonom.
Lice koje se zapošljava u inostranstvu podnosi dokaze da ne postoje smetnje iz stava 1. ovog člana.
Član 100 – Nacionalna služba i agencija dostavljaju Ministarstvu obaveštenje o licima koja se zapošljavaju u inostranstvu, njihovom broju i strukturi i druge podatke u vezi sa zapošljavanjem u inostranstvu, pre odlaska na rad u inostranstvo.